22.03.2021 | 6 min

Nå kan borettslaget Ullstämma 2 tilby alle sine beboere ladeplasser


I det svenske borettslaget Ullstämman 2 i Linköping har man kommet fram til at å gi beboerne mulighet til å kunne lade sin elbil er en viktig investering for framtiden. Samarbeidet med Vattenfall InCharge har ikke bare resultert i 85 ladeplasser, men også ny innsikt i hvordan man skaper merverdi for beboerne i borettslaget.

Ladeplasser er investering for fremtiden

For et borettslag kan spørsmål om lademuligheter være litt som høna og egget; er det ingen etterspørsel fra beboerne blir det kanskje ingen som tar initiativ til å investere i ladeplasser, og finnes det ingen ladeplasser blir beboerne mer usikre på om de skal skaffe elbil. For borettslaget Ullenstämman 2 var det et ønske om å investere for fremtiden som drev de framover. Borettslaget innså at behovet før eller senere kom til å oppstå, og at ladebokser var en klok investering for både miljøet og for beboerne.

Föreningens vicevärd

Borettslagets vaktmester Lars Jacobsson, som også bor i området, forteller at ideen om å installere elbilladere har fått vokse fram i et par år.
”Vi dannet en elbilsgruppe for ca fire år siden for å se på muligheter for ladestolper, men vi hadde ikke nok parkeringsplasser for det. Hos oss har hver leilighet sin egen garasje og det finnes bare ca 30 parkeringsplasser. I 2019 fikk gruppen inn nye medlemmer og nye idéer, og vi begynte å se på løsninger med lading i garasjen der bilene likevel står.”

Viktig med en nettbasert løsning og enkel administrasjon

Når borettslaget satte i gang med å kontakte ulike leverandører i begynnelsen av 2020 var man godt innsatt i elbillading, og satte opp visse krav og spesifikasjoner. Ett krav var at ladeløsningen skulle være nettbasert slik at faktureringen kunne gjennomføres på en enkel måte. De som jobber i borettslaget har begrenset med tid, og hadde ingen mulighet til å styre det administrative arbeidet. Det måtte være en løsning som fungerte knirkefritt. Et annet krav var at ladeboksene skulle være produsert i Sverige, der borettslaget ligger.

Det er like viktig å se på helheten som på prisen i anbudene

Anbudsprosessen handlet ikke bare om å velge leverandør, men også en lærerik reise i hvordan forskjellige løsninger kan se ut og hva forskjellige anbud inneholder. - Da vi begynte å se gjennom de forskjellige tilbudene, innså vi at det ikke bare handler om pris, sier Lars Jacobsson. “Det handler like mye om detaljene i anbudet; at vi kan forstå hva som tilbys. Årsaken til at vi valgte Vattenfall InCharge var ikke fordi de var de billigste, men fordi tilbudet deres var eksemplarisk spesifisert. Vi forsto alt, og de hadde gode svar på det vi lurte på.”

Flere mindre prosjekt med ulike forutsetninger

Prosessen med å installere ladebokser i et boligområde ser ulikt ut fra område til område, avhengig av hvordan forholdene er. På Ullstämma 2 handler det om at de forskjellige garasjelengdene er spredt over et stort område. Dette betydde at installasjonen ble delt inn i flere mindre prosjekter. Det ga utfordringer, men de kunne løses underveis. Dette sier Lars Jacobsson om installasjonsprosessen:

"Det var en del ting vi ikke hadde tenkt på. Som en skillevegg i garasjen som gjorde det umulig å bruke duobokser slik det opprinnelig var tenkt. Vi trengte også å endre strømforsyningen. Tidligere tok vi strømmen vår fra en naboforening, men i forbindelse med installasjonen trengte vi å koble fra den og få vårt eget abonnement. Vi har hatt en kontinuerlig dialog med InCharge og deres partnere og har sammen kommet fram til nye løsninger underveis. Det har gått veldig bra.”

En løsning for fremtiden

Arbeidet med ladeløsningen startet i oktober 2020 og ble avsluttet ved årsskiftet. Borettslaget har nå 85 ladeplasser og flere er planlagt. Det er en blandet løsning med singel- og duobokser med en forberedt effekt på 3,7 kilowatt per uttak. Løsningen er forberedt for å kunne øke den totale kapasiteten når behovet vokser. Å ha en fremtidssikker løsning handler imidlertid ikke bare om høyere effekt for flere brukere. Hvis løsningen er nettbasert oppdateres ladeboksene og funksjonene med tiden. Det er også viktig at en fremtidssikker løsning har den kommunikasjonsprotokollen som er standard i bransjen. Det gir kunden muligheten til å bytte leverandør i fremtiden hvis ønskelig.

Bostadsrättsföreningen Ullstämma 2

I borettslaget Ullstämma 2 er de forskjellige garasjeplassene avgrenset med et gitter. De har valgt å installere en Duoboks som deles på to garasjer, og som nås fra begge garasjene gjennom gitteret.

Vattenfall InCharge har fokus på å gjøre det enkelt å kjøre og lade en elbil. Derfor tilbys en komplett løsning som inkluderer maskinvare, installasjon, rådgivning og support. Løsningen er basert på et tjenesteabonnement som inkluderer nettbaserte ladepunkter. Betalingsløsningen skjer via et ladekort eller en ladebrikke som blippes mot ladeboksen. Brukeren har også tilgang til kundeservice døgnet rundt, samt feilsøking. Det eneste  borettslaget trenger å gjøre nå når prosjektet er fullført, er å registrere brukernes ladekort/brikke i InCharges system slik at de aktiveres.

Den første elbileieren på plass

Nå har den første elbileieren begynt å lade elbilen sin, og tre til i borettslaget venter på å få elbilene sine levert. Borettslaget har også bedt om anbud på de siste 12 ladeboksene slik at alle leilighetene får tilgang til lading. Ullstämma 2 er klart for fremtiden.

Ett av borettslagene i nærheten, som også vurderer å installere ladebokser, har vært på besøk for å ta en titt på løsningen og ta del av Ullstämmas erfaringer. Lars Jacobsson deler gjerne det han og hans borettslag har lært seg på reisen.

Her er hans råd til andre borettslag som vurderer å investere i elbilladere:

 

Ullstämmas råd til borettslag som vurderer elbilladere

 Det må være lett for beboerne å lade og bruke ladeløsningen.

 Ta kontakt med ulike leverandører og få oversikt over markedet. Les om ulike typer ladeløsninger. Vi lærte oss for eksempel at nattlading ikke krever like mye effekt.

 Utgå fra borettslagets forutsetninger. Dersom området har en felles garasje så kan det rekke med bare færre ladestolper. Vi har forskjellige garasjeløsninger til leilighetene og innså fort at det var best å installere lademuligheter i alle.

 Prat med ulike leverandører for å forstå hvilke løsninger man kan velge mellom. Velg en seriøs med en tydleig oversikt over hva som inngår.

 Glem ikke merverdien i investeringen. I tillegg til at vi nå er klare for elbiler og at miljøet blir bedre med mindre eksos og støy, har området også blitt mer attraktivt. Vi har blitt fortalt at verdien på leilighetene våre har steget med rundt fire millioner i forbindelse med dette. Vi hadde nettopp et salg som ble en all-time-high, så det kan være sant.

Tips om effekt og kapasitet


Roger Khouri, som jobber med teknisk salgssupport hos Vattenfall InCharge, og som har vært involvert i å utvikle Ullstämmas ladeløsning, vil også råde borettslag til å tenke på hele el-infrastrukturen og ikke bare effekten på ladere.

”Selv om batterikapasiteten kommer til å utvikles, så forandres ikke nødvendigvis elbilistenes kjøremønster. Nattlading skal være tryggt og bra for batteriene, og derfor trenger man kanskje ikke så høy effekt som mulig på ladingen hjemme, hverken nå eller i fremtiden. Tenk også på at effekten på ladingen ikke spiller noen rolle hvis det ikke finnes nok kapasitet i el-infrastrukturen bak. Så utgå fra borettslagets behov og el-anleggets kapasitet.”

Lade borettslag
;