15.06.2020 | 6 min

Elbilens historie og utvikling


Elbiler er noe som vi tenker på som moderne og fremtidsrettet, men det er faktisk ikke en oppfinnelse av nyere dato. Elbilens historie går mer enn 200 år tilbake i tid! Visste du at den første bilen i verden var en elbil?

Elbilens historie begynte allerede på 1800-tallet

Elbilens historie starter allerede før forbrenningsmotoren. Utviklingen av elektrisk mobilitet startet rundt begynnelsen av 1800-tallet, da flere forskere i Europa begynte å forske på batterier og motorer. Rundt 1830 viste den skotske oppfinneren Robert Anderson frem en elektrisk vogn - regnet som den første elbilen. Omtrent samtidig viste den amerikanske oppfinneren Thomas Davenport også en elektrisk modell.

I 1881 presenterte den franske ingeniøren Gustave Trouvé verdens første elektriske kjøretøy - en trehjulssykkel med elektrisk motor og batteri. Dette er fortsatt basen for hvordan elbiler fungerer i dag. Den kjørte 10 km/t - som på den tiden ble ansett som skrekkelig fort. Den første Benz-bilen med ICE (forbrenningsmotor) kom først i 1886.

I 1899 satte den belgiske racerbilsjåføren Camille Jenatzy til og med rekord med en toppfart på over 100 km/t, med sin elbil.

Det er vanskelig å finne nøyaktig starten på elbilens historie: hvem som laget den første elbilen og når den første elbilen ble oppfunnet. Dagens elbiler er resultatet av flere teknologiske gjennombrudd - fra batterier til elektriske motorer. Derfor kan ingen oppfinner eller land ta æren for oppfinnelsen.

Forbrenningsmotoren kommer

Når vi ser tilbake på elbilens historie, blomstret den i løpet av århundreskiftet 1800 og 1900. Allerede på slutten av 1800-tallet begynte tog også å rulle på strøm som ble levert via luftledninger. Statistikk fra begynnelsen av 1900-tallet viser at elbiler kommet for å bli i USA og på vesteuropeiske veier.

Til tross for elektrisitetens fremfart, fikk elbilen til slutt konkurranse. Forbrenningsmotorene på den tiden hadde en stor ulempe, de måtte startes med en veiv! Men oppfinnelsen av "elektriske starter" i 1911 ble forbrenningsmotor-kjøretøy aktuell igjen. Etter det, kombinert med den tids korte rekkevidde og dyre batterier, hadde elektriske kjøretøyer en veldig liten del av markedet - men elektriske kjøretøyer forsvant aldri helt.

Elbilen i nåtid

På midten av 1990-tallet lanserte Toyota modellen Prius, verdens første masseproduserte hybridmodell for det internasjonale markedet. Rundt 2004 forsterket Roadster ytterligere forutsetningene for bærekraftig elektrisk transport, for motorveier og lengre avstander. I mellomtiden, rundt 2010, kom Chevy Volt og Nissan LEAF ut på veiene og ble en enorm suksess. Det neste store steget var utvilsomt Tesla Motors, som omformet hele elbilindustrien.

Den største tekniske utviklingen de seneste årene har vært innen elbilbatterier. Den nye teknologien har senket prisen med mer enn halvparten, samtiding som batteriets prestasjon har blitt bedre. Dette har gjort det mulig å benytte seg av elbilens enorme potensial – med mange forskjellige biler å velge mellom.

Artikkelen er basert på Who made the first electric car | A brief history & evolution of Electric Mobility av Pon Paulraj.

 

Les også: Elbilbatteri og motor