15.06.2020 | 5 min

Hvorfor du ikke skal lade elbil i vanlig stikkontakt


Som fersk elbileier kan det være fristende å lade elbilen i hjemmets vanlige stikkontakt. En del kjøper også billige ladekabler på nettet – fordi de har en oppfatning om at en ladestasjon hjemme blir mye dyrere. Men å lade elbilen i stikkontakten i hjemmet kan være brannfarlig, det tar lengre tid og er heller ikke spesielt økonomisk. Faktisk er lading av elbil i vanlig stikkontakt forbudt i mange deler av verden. Her forklarer vi hvorfor det ikke er så smart å lade elbilen i vanlig stikkontakt hjemme.

1. Brannrisiko

Når en vanlig stikkontakt, Schuko 230V, kontinuerlig leverer 230V x 16A over lengre tid, varmes det opp raskt, og  kan nå bortimot 100 grader på mindre enn en halv time. Stikkontakter fra forskjellige produsenter kan ha forskjellig motstand for temperaturhåndtering, og med mindre du er en kvalifisert elektriker er det ikke mulig å kjenne til disse begrensningene.

Når en stikkontakt fortsetter å levere høy kraft ved høye temperaturer kan det oppstå termisk rømling, som kan føre til brannfare. I verste fall kan stikkontakten og tilkoblede ledninger brenne helt.

Enkelte elbilprodusenter legger til en ladekabel når du kjøper elbil. Denne kabelen vil ha en 'beskyttelseskrets' mellom uttaket og bilen (Mode 2-lading). Vær obs på at i elbilprodusentens manual omtales denne ladekabelen som en "nødladekabel", og bør ikke være noe som benyttes regelbunden ved lading av elbilen.

Når du likevel må bruke disse laddekablene, bør du alltid rådføre deg med en kvalifisert elektriker for å teste og godkjenne stikkontakten du skal bruke. Det er nødvendig at den valgte stikkontakten er koblet til en strømbryter som er installert på husets elektriske kabler.

2. Langsommere lading

Selv om de vanlige Schuko-stikkontaktene er rangert til 16A, tillater mange land bare maksimalt 10A i elektriske stikkontakter til hjemmet, noe som betyr en maksimal (teoretisk) effekt på bare 2,3 KW, altså kan ikke en stikkontakt gi tilstrekkelig med strøm.

For eksempel: Tesla Model 3 Standard Range med en 55 kWh batteripakke, trenger 23 timer og 45 minutter å fulladet gjennom en stikkontakt. Nissan Leaf med 40 kWh batteri trenger 18 timer og 30 minutter (Ladetid og kostnad for populære elbiler finner du her). Så det er viktig å få en ladestasjon for hjemmet  som kan levere strøm opp til 22 KW (som er nesten 10 ganger raskere lading enn Schuko 2.3 kW). Selv om du kjøper en 11 kW hjemmelader, kan den samme Tesla Model 3 Standard Range fullade på 5 timer – perfekt for en nattlading.

Les mer om hvor lang tid det tar å lade en elbil.

3. Dyrere

Teoretisk sett leverer stikkontaktene 2,3 kW (230V x 10A), men i virkeligheten vil det være store strømsvinn involvert. Ladekabelen mellom vegguttaket og det elektriske kjøretøyet påfører en motstand mot ladestrømmen som strømmer gjennom ladekabelen.

De viktigste faktorene som påvirker strømsvinn er: kabeldiameter, lengde på kabelen samt varighet på ladekraft + tid. Jo tynnere kabelen er,  jo høyere motstand og høyere energitap. For å få maksimal glede av din elbil spiller selvfølgelig kostnadene også en rolle, her kan du lese mer om hva det koster å lade elbilen ved en ladestasjon hjemme.

4. Ingen mulighet for lastbalansering og smart lading

Salg av elbiler har skutt i været de seneste årene og det ser ut som at dette virkelig er fremtidens billøsning. Men jo flere elbiler på gatene, jo større blir behovet for lading. Om flere og flere biler lader samtidig vil det øke trykket på strømnettet, og bidra til overbelastning.

Så det vil bli en nødvendighet for mange å balansere husholdningens strømforbruk, spesielt ved tider på døgnet der det er høyere trykk. Takket være smarte ladefunksjoner kan de fleste av dagens ladestasjoner for veggbokser balansere husholdningenes lokale belastning (Lastbalansering), muliggjøre nattlading til billige priser (fleksibel/tidsbestemt/forsinket lading), og også optimalisere belastninger på nettet . Framover kommer flere ladestasjoner kunne tilby integrerte solcellepaneler og lagringsbatterier – som muliggjør en egenprodusert, bærekraftig energibruk. Ingen av disse smarte funksjonene er mulige når du lader elbilen i en vanlig stikkontakt, spesielt vet tider på døgnet der trykket på strømnettet er stort.

Vi oppsummerer: Å bruke stikkontakt for å lade elbilen er ikke bare farlig, det tar lang tid og er ikke den mest økonomiske løsningen. Med en smart ladeboks hjemme har du den mest optimale løsningen for lading av elbil hjemme, nå og i framtiden.

Artikkelen er basert på Why you should not charge electric vehicles at domestic wall outlet, av Pon Paulraj.

Smart og sikker lading for din elbil

Ladeboksen InCharge Smart hjemme garanterer en smart och trygg lading for din elbil.

Les mer om vår ladeboks


Elbil
Lade hjemme
;