21.02.2020 | 5 min

Ladekabel type 1 eller 2


Når du skal kjøpe en elbil eller ladehybrid har du sannsynligvis hørt uttrykket type 1 og type 2. Type 1 og type 2 handler om elbilens ladeuttak, og er noe du må kjenne til når du velger ladekabel til din elbil. For deg som er interessert i å gå til bunns i forskjellen mellom type 1 og type 2 ladeuttak, beskriver vi forskjellene her.

Ladekabel Type 1

Type 1 brukes til å mate bilens lader med enfase vekselstrøm, og er en 1-fase støpsel som lader med en effekt på inntil 7,4kW (230V/32A). Det er hovedsakelig på asiatiske bilmodeller vi finner denne standarden. Med type 1 styres låsemekanismen med en knapp som er koblet til hendelen som frigjør forankringen til bilen. Når hendelen trykkes ned blir en mikrobryter aktivert, og den sender et signal til bilen. Det resulterer i at signalpinnens (CP) motstandsverdi blir endret, noe som resulterer i at bilen avslutter ladeprosessen og kontakten blir tom for strøm før støpselet blir fjernet.

Ladekabel Type 2

Type 2-kontakten er den mest fleksible varianten. Den støtter like- og vekselstrøm, og en- og trefase. I tillegg er den relativt liten i størrelse.Type 2 er utviklet for det europeiske strømnettet (TN-S) for vekselstrøm (AC) og har en ladeeffekt på opptil 43 kW. Type 2 ladekabelen har 2 ledere (1 fase) eller 4 ledere (3-faser). I tillegg til "N" leder, finner du også L1, L2 og L3. Type 2 ladekabel med 4 ledere kan lade bilen med en trippel kapasitet (3 fase). Ladekapasiteten er på 3,7kW (16A) og 7,4kW (32A) for 1-fase, og 11kW (16A) og 22kW (32A) 3-fase. En kort (CP) og en lang (PP) signalpinne ivaretar sikkerheten. Hvis støpselet blir fjernet fra ladestasjonen eller bilen, vil den korte signalpinnen koble fra spenningen før støpselet er frakoblet kontakten. På denne måten unngås eventuelle gnister/lysbuer slik at kontakter eller støpsler kan skades. Dette forlenger kontaktens og ladekabelens livslengde.

Europeisk standard

De fleste biler som produseres i Europa blir levert med type 2, også Teslas biler på det europeiske markedet. Biler med ladekabel type 2 kommer oftest med mulighet for hurtiglading. Her skiller Tesla seg ut; de benytter seg av type 2 kontakten til hurtiglading via sitt «SuperCharger» nettverk, gjennom sin spesialdesignede utgave av samme støpsel og kontakt. De fleste offentlige ladestasjoner er utstyrt med en type 2 kontakt. 

Trenger du ladekabel type 1 eller type 2  til din elbil?

Elbiler og plug-in hybrider kommer altså med type 1 eller type 2 ladekontakt. Det er dette som avgjør hvilken ladekabel du trenger. Ved mode 3 lading vil kabelen alltid ha type 2 støpsel mot strømkontakten (f.eks. offentlig ladestolpe/stasjon) og type 1 eller type 2 støpsel mot bilen.

Nissan LEAF har for eksempel en type 1 ladekontakt i bilen og må ha en type 2 (mot strømkontakten) og type 1 mot bilen, mens Volkswagen e-Golf har en type 2 ladekontakt i bilen og trenger da en type 2 i begge ender.

Les mer om ladeboks fra InCharge!


;