September 2021 var rekordmåned, der 77,5 % av alle nybilkjøp var elbil. Oppsummerer vi hele året så ender vi på 64,5 prosent i 2021 – som selvfølgelig er ny norsk rekord.
Det norske momsfritaket på elbil er en av faktorene som gjør at vi velger el, et fritak vi tar med oss også inn i 2022. At det blir stadig dyrere å kjøre bensin- og dieselbiler er en annen viktig faktor. I tillegg er det mange elbiler å velge mellom, som gjør at man lett finner den bilen som er perfekt for de behov man måtte ha.
De nye rekordtallene fordeler seg jevnt over hele landet, og i Nordland, Troms og Finnmark doblet elbilsalget seg i 2021. I topp finner vi Hordaland, der 77 % av alle nybilkjøp var elbiler.
Tesla toppet salgslisten her i landet, med Model 3 som den mest solgte elbilen i 2021. Interessant er det at blant bilmodellene på topplisten er 6 av 10 modeller som ikke fantes for ett år siden.
1. Tesla (Elbilandel: 100 %)
2. Audi (Elbilandel: 93 %)
3. Hyundai ((Elbilandel: 89 %)
4. Volkswagen (Elbilandel: 76 %)
5. Skoda (Elbilandel: 70 %)
6. Ford ((Elbilandel: 66 %)
7. Mercedes-Benz (Elbilandel: 64 %)
8. BMW ((Elbilandel: 41,1 %)
9. Volvo (Elbilandel: 37 %)
10. Toyota ((Elbilandel: 1,5 %)
Kilde: OFV
Skal vi tro prognosene fra Norsk Elbilforening blir kommende år et enda sterkere elbilår, og med den farten vi har nå kan vi glede oss over mer enn 80% elbil i nybilmarkedet. Det er rekordhøye nivåer og fortsetter å holde Norge i verdenstoppen. Foreningen vil se solide satsninger på ladeinfrastrukturen og hurtigladere for elbil for å møte det raskt økende salget av elbiler. I tillegg ønskes et fokus på el også i leasing- og næringsmarkedet, som henger etter privatmarkedet.